Zeven jaar geleden ben ik zonder enige kookervaring en klantenkring gestart als chef aan huis Woerden. Wel had ik meer dan 10 jaar in diverse restaurants gewerkt, dit van eetcafés tot michelinsterrenzaak en op cruiseschepen. Maar altijd in de bediening. Uiteraard was ik als bedieningsmedewerker altijd veel te vinden bij mijn “vrienden” in de keuken om mijn kennis bij te spijkeren qua koken om dit vervolgens af te sluiten met proeven 🙂
Toen ik na een lange reis terugkwam uit het buitenland vond ik het hoog tijd worden voor mijn lang gekoesterde wens. Een thuisrestaurant. Maar na enig onderzoek kwam ik erachter dat dit toch wel gepaard ging met vrij veel wet en regelgeving, ondanks de kleine schaal waar ik het op wilde bedrijven.
De geboorte van chef aan huis Woerden
Om deze reden mijn plan omgegooid en besloten om niet te koken in mijn woonkamer maar in de woonkamer van de klant. Dit is 1 van de beste keuzes geweest die ik ooit gemaakt heb. Klaas Culinair was geboren. Achteraf denk dat mijn eerste plan om een thuisrestaurant te starten te idyllisch was, en dat er ook geen verdienmodel in had gezeten.
Na diverse vrijwillige stages in gerenommeerde keukens en het maken van een website begonnen de eerste opdrachten binnen te komen. En van de ene aanvraag kwam de andere aanvraag.
Toch was het vullen van de agenda in de beginjaren een van de grootste zorgen, samen met het ontwikkelen van nieuwe gerechten. Als ik geen opdrachten had investeerde ik veel tijd in het beter vindbaar maken van mijn website.
In 2015 toen het bedrijf echt goed begon te lopen moest ik vaker nee verkopen dan ja. Je kunt je simpelweg maar 1 keer op een dag verhuren. Probleem als kok aan huis is dat iedereen altijd op dezelfde dag wil. Zo kan het best zijn dat je een week later zonder opdracht thuis zit. Pogingen om een compagnon te vinden die opdrachten over kon nemen zodat we twee klussen op een zaterdagavond konden doen bleken lastig.
Tot corona uitbrak. Veel koks kwamen thuis te zitten in maart van dit jaar toen de restaurants hun deuren moesten sluiten. Dit bracht in het begin veel annuleringen met zich mee. Toen de horeca ongeveer 3 weken dicht was begonnen klanten na te denken over wat wel kon. Dit bracht veel nieuwe aanvragen met zich mee.
Zelfs zo veel dat ik ze weer niet aankon. Er was echter een groot verschil. Ik realiseerde mij dat veel koks door het sluiten van de restaurants werkloos thuis zaten. Dit was het moment om mijn honger naar koks die opdrachten voor mij konden doen in te willigen.
Zo verzamelde ik in mum van tijd 6 koks die van mei tot en met eind september vele opdrachten voor mij hebben gedaan dit tegen betaling van commissie. Het gat in de omzet door de intelligente lockdown van eerder dit jaar werd ruimschoots hiermee gecompenseerd.
Door een pop-up op mijn website krijg ik ook nog eens precies de aanvragen die ik graag wil. Mensen die zich conformeren aan de geldende wet en regelgeving omtrent corona. In deze pop-up geeft ik onze aangepaste werkwijze in verband met corona aan. Zo serveren we niet uit, werken we met een bijzettafel en mogen mensen niet zonder overleg de keuken betreden voor bijvoorbeeld het vullen van een karaf water.
Ook hebben wij recent een diner verzorgd op passende wijze. Een bedrijf met 30 werknemers wilde haar personeel verwennen met een goed diner. Maar toch met in achtneming van de regels. Zo hadden ze bedacht om op 6 verschillende locaties bij iemand thuis dinerpakketten te laten bezorgen die ze vervolgens zelf met behulp van een handleiding in elkaar konden zetten. Op alle 6 locaties werd gelijktijdig hetzelfde menu geserveerd. Met als bijzonderheid dat er de hele avond videocontact was via een laptop.
In het begin van de coronatijd omstreeks april had ik nog geen melding van extra beleid t.a.v. van het serveren van diners. Toch vond ik het ook toen al heel belangrijk om aan de regels te voldoen. Ik besprak dit ook altijd met mijn klanten die mij wilden boeken. Zo informeerde ik klanten dat we dus niet uitserveerden. Waar klanten veelal alle begrip voor hadden. Ook kwam het voor dat we dan eenmaal op locatie waren dan de gastheer ging polsen of we echt zo streng in de regels zaten en we niet toch wilden uitserveren aan tafel. Want hij zou het toch wel “lekker vinden als we toch gewoon normaal deden” Hier ben ik nooit in meegegaan.
Grote verandering met een jaar geleden is dat reserveringen tegenwoordig veel eenvoudiger geannuleerd worden. Soms omdat wet en regelgeving wordt aangepast. Maar ook omdat mensen het toch niet vertrouwen. Lastig hieraan is dat wij als ondernemers geen factuur in rekening kunnen brengen als dit kort van te voren gebeurt. Extra bijkomend probleem is dat je wellicht vele andere klanten die het wel door hadden willen laten gaan afgezegd hebt omdat je verwachte bezet te zijn.
Financieel gaat het zeker geen goed jaar worden. Kwartaal 1 was helemaal niets mis mee. Maar de mokerslag die in kwartaal 2 is uitgedeeld is niet meer goed te maken. Kwartaal 3 heb ik nog erg goed gedraaid. Maar het belangrijkste kwartaal Q4 voorspel ik helemaal na de persconferentie van vanavond veel ellende. Ik vind de overheid heeft ons als ondernemers goed geholpen met het eerste steunpakket. Het tweede steunpakket had ik geen recht op, maar was ook niet nodig, de omzet was gewoon goed. Het nieuwe steunpakket wat per oktober is ingegaan heb ik geen recht op omdat ik een partner heb die ook werkt. Maar dit is niet afdoende om van rond te komen. Het kleine beetje pensioengeld wat ik voornamelijk de laatste 2 jaar opzij heb gezet zal ons moeten redden.
Ik wens al mijn collega’s uit de horeca sterkte en wijsheid toe. Maar ook draag ik een warm hart toe aan alle mensen die werkzaam zijn in de culturele sector.
Beoordelingen van klanten:
Op het einde van het diner zei mijn vader “het is me zeker niet tegen gevallen” Voor een Groninger betekent dat dat die heel lekker gegeten heeft.
Van der Laan | 11 personen | Leusden
Klaas Culinair heeft zijn naam meer dan waargemaakt. Dank voor de mooie avond chef aan huis Woerden.
Ter Linden| Veenendaal | 7 personen
Met een grote groep mensen bij ons thuis genoten van een heerlijk walking dinner verzorgd door Klaas, Myrthe en Anne.
Den Drijver | 38 personen | Nieuwegein